Midsommar!

Vilket jäkla trist väder det var!! Kallt! Regn! Huvva..

Dock trotsade vi regnet och satt ute (brr) men det var trevligt ändå! Jag och mamma hade gjort en jättegod midsommartårta som flera bad om recept på! Tänkte om jag skulle ta och skriva upp det här, eftersom det var sjuuuuukt enkelt och sjuuuuukt gott!

Recept från
ICA

Sök recept

Marängtårta med mjölkchokladtryffel, hallongrädde och färska jordgubbar

Buffé nr 6 2009, sid 21

Ingredienser
Portioner: ger 8-10 bitar

2 färdiga marängbottnar
150 g mjölkchoklad
1 1/4 + 3 dl vispgrädde
250 g frysta, tinade hallon eller 5 dl färska

GARNERING
1/2 liter jordgubbar
2 dl färska hallon 

Marängtårta med mjölkchokladtryffel, hallongrädde och färska jordgubbar

Tillagningstid: Max 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Hacka chokladen fint och lägg i en bunke. Koka upp 1 1/4 dl grädde och häll över chokladen, låt stå ca 5 minuter.
2. Vispa eller mixa chokladtryffeln slät. Låt stå kallt i 3-4 timmar. Vispa 3 dl grädde lätt. Blanda försiktigt ner hallonen i grädden.
3. Häll eller bre ut chokladtryffeln i ett jämnt lager på ena marängbottnen. Fördela 2/3 av hallongrädden på chokladtryffeln. Lägg på den andra marängbottnen och fördela resten av hallongrädden i ett jämnt lager ovanpå.
4. Toppa tårtan med jordgubbar och hallon.


Kommentarer
Postat av: Maria

Haha, fan va sjukt. Det var exakt den tårtan som bjöds på vår midsommarafton oxå! Självklart åt jag ingen, men jag åt 5 jordgubbar som hade blivit över när de gjorde tårtan. :P Saknar dig darling!

2009-06-22 @ 10:23:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback