Lusselängd!

Åh! Jag har bakat! Jag! Tilläggas skall, att jag är normalt sett väldigt dålig på det mesta som involverar arbete i kök...
Men nu bakade jag och M fyra små lusselängder som blev KANONGODA!! Vi blandade två recept, tänkte dela med mig till er;

50 g jäst för söta degar
100 g matfett
5 dl mjölk
2 kuvert saffran
1 sockerbit
1 dl kessela mager
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 14 dl vetemjöl

mandelmassa
Pensling och garnering: ägg, russin


Gör så här:

Smula jästen i en bunke. Smält matfettet. Tillsätt mjölk och värm till 37 grader. Häll mjölkblandningen över jästen och rör tills den löst sig. Stöt saffran i en mortel med sockerbit. Tillsätt saffran, kesella, socker, salt och det mesta av vetemjölet. Arbeta till len smidig deg. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela degen i fyra (eller två vid halv sats) och kavla ut till fyrkanter. Klicka på smör och riv mandelmassa på degen och rulla ihop. Lägg på plåt med bakpapper och klipp på vanligt vis så att det blir en fläta. Låt jäsa i ca 25 minuter. Tryck ner russin och pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 200 grader, 25 minuter.

Detta recept hittade jag 
här. Jag gjorde bara halva satsen och då blev det 4 små längder. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback